Ett hus utan speglar

Vilken fin bok! Jag låter onödigt förvånad, men det är bara för att jag läser så få svenska barnböcker numera. Och Mårten Sandéns Ett hus utan speglar läste jag bara för att hans pappa är en oerhört ordentlig pappa. En sådan som erbjuder sin sons bok till häxor som bloggar och så.

Mårten Sandén books in the post

Nu var det i första hand den engelska versionen jag skulle läsa, för den kom ut i torsdags. Men jag fick båda två, och kollade givetvis in den svenska och den engelska. Läste den översatta först, för att se hur den var, och den kändes bra.

Roades av de oväntade svordomarna, i vad som ser ut som en bok för en ganska ung målgrupp. I England är det inte precis vad man räknar med. Jag blev nyfiken och måste se hur det såg ut på svenska, och vilka ord som använts. Intressant nog sade 11-åriga Thomasine ‘shit’ även på originalspråket…

Två generationer av en familj bor tillfälligt hemma hos gammalfaster Henrietta, som ligger för döden. Thomasines pappa Thomas är ledsen, medan hans syskon mest gnabbas om arvet de väntar på. Thomasine och hennes tre kusiner leker, men det är en allt annat än perfekt situation för dem.

När de hittar en garderob full med de speglar som saknas i hela huset, visar det sig att när man gått in i garderoben och kommer ut igen, så har något hänt. Undan för undan förändras familjemedlemmarna.

Detta är en mycket trevlig historia, och läsaren kan känna sig alldeles lugn och glad. Man kan i stort räkna ut vad som måste hända, men inte detaljerna. Väldigt tillfredsställande.

(Jag gissar att Mårten inte har problem att hitta läsare i Sverige. T o m jag hade ju hört talas om honom. Så i första hand hoppas jag att han hittar en ny publik i resten av världen.)

Kommentera

