En rasande eld

Mycket har redan sagts om Andreas Normans debutroman, En rasande eld. För en cyniker som mig var det faktiskt skönt att upptäcka att boken är precis så bra och spännande som den beskrivits. För svenska läsare som tar sin nordiska förträfflighet för given, är boken kanske inte så omstörtande som den framstår med ‘engelska’ ögon sett.

Eller hur den kommer att se ut när den väl publiceras i engelskspråkiga länder. OK, folk tänker inte längre enbart på Stieg Larssons böcker. Det finns många andra som är både bra och populära. Men ingen har blivit nästa Stieg, fastän spådomarna haglat friskt. Antagligen blir inte Andreas det heller, men jag anser att han har större chans än de flesta.

Andreas Norman, En rasande eld

Vem skulle kunna tro att det kan vara så fascinerande att läsa en inledning som täcker ämnesområden som hur man rekvirerar en ny kontorsstol om man jobbar på UD? Det märks att Andreas jobbar som diplomat och att han vet hur UD och allt det andra funkar. Man skulle inte kunna hitta på det.

Denna historia om en ung kvinna på UD som förlorar sitt jobb efter att hon mottagit en superhemlig rapport, är inte direkt höglitterär, men så spännande och så väl uppbyggd att man bara inte kan sluta läsa. När jag inte läste, tänkte jag på den.

Det känns som om det är relativt få ‘roller’ på scenen, i Stockholm och i Bryssel. Det är Carina på UD och hennes pojkvän Jamal, samt ett fåtal kolleger och vänner. Sedan är det säkerhetspolisen Bente Jensen i Bryssel, och hennes spionerande kolleger världen över, men mest i Bryssel. Brittiska MI6 uppför sig mycket illa, och det är intressant att se hur hemska de är, när man vanligtvis står på samma sida som dem. Inte här.

Jag tror att En rasande eld har en lysande framtid för sig. Betydligt sämre romaner säljer bra, och hur denna bok skulle kunna undvika att sälja bättre vore ett mysterium. Just nu vill jag bara berätta för alla thrillerfans världen över om vad som väntar dem.

NI HAR NÅGOT ATT SE FRAM EMOT!

Sedan får jag medge att jag redan väntar på bok nummer två.

Kommentera

