Någons hjälte

Mårten Sandén, Någons hjälte

Det här blir nästan ‘sommaren med Mårten’ för mig, men varför inte? Jag fick en tredje Mårten Sandén bok i förra veckan, och eftersom den lät så rolig, och hade ett så fint omslag, kunde jag inte vänta med att läsa.

Viktor Stenmark håller sig undan. Han gillar att trolla, men denne sjätteklassare är för blyg för att våga göra det inför publik. Åtminstone tills den dag då han plötsligt står framför en samling yngre barn och ska underhålla dem.

Det är inte bara trollandet som ‘bara händer’ den dagen. Stan får en superhjälte som räddar en kvinna från en brottsling. Vem var han, och vart tog han vägen? Trollade Viktor bort honom?

En rad slapstick-typ händelser förändrar snabbt Viktors liv, och han får plötsligt mycket mer kontakt med skolans finaste tjej, Nina. Viktor har en hög syskon också, från en ilsken storasyster till en riktigt användbar lillebror.

Jag ska inte säga mer, för då blir det mindre skojigt att läsa, för den som till äventyrs inte redan hittat Någons hjälte, vilken kom ut för ett par år sedan. Den är rolig på det där sättet som de riktigt bra barnböckerna på stenåldern (dvs när jag var liten) var. Är inte säker på hur vanligt eller ovanligt det är i Sverige, men på engelska saknar jag den här sortens underhållning.

3 responses to “Någons hjälte

  1. Håller helt med dig. Mina minnen är dock från Äldre stenåldern.

  2. Och du minns dem än!

Kommentera

