Det blir nog Snape

Det hade jag inte trott. När vi flyttade till vårt nuvarande hus, eller snarare, när vi fortfarande tittade på olika hus, stötte jag på Mr Snake.

Han jobbade för en av de stora mäklarna i området, och han var en hårding att komma förbi. Jag ringde om något, och han var rätt påfrestande, tyckte jag. Hörde inte vad han hette, men det lät som Snake, så det skrev jag på min lilla lapp som ett kom-ihåg.

Efter inflyttningen, som inte blev till en av Snakes fastigheter, började jag så småningom se olika Till Salu-skyltar i området. Det stod Snape på dem. Aj sjutton, tänkte jag. Hette han Snape? Vilket konstigt namn. Men föralldel, trevligare än orm.

Under årens lopp har det blivit fler Snape-skyltar, och de är mera iögonfallande också. Ett stort gult S som syns på långt håll.

Min andra tanke om Snake-som-var-Snape kom senare. Omkring 1999, när jag läste Harry Potter. J K Rowling lär ha fått idén när hon var i Manchester. Jag gissade att hon nog sett en Snape-skylt eller två och blivit inspirerad. För namnet är inte vanligt. Och kanske hon tänkte ‘orm’ också.

Men nu ska vi ju alltså flytta igen. Förhoppningsvis. Och då måste hus säljas och mäklas och så. Och de hus i vårt område som lyckats bli sålda på senaste halvåret har mäklats av just Snape. Jag gissar att han fortfarande är på hugget, precis som jag tyckte för 26 år sedan.

Så det är anledningen till att vi ska ha hit någon från hans mäklarfirma att göra vad man nu gör när man offentliggör försäljning.

Det, och det faktum att en häxa liksom hör ihop med en Snape. Väl?

Kommentera

