Inte kan bibliotekarien bo där

Det har hon inte råd med. Lika lite som städhjälpen i Midsomer skulle kunna bo i den där gulliga stugan som man ser i teveserien. I verkligheten är det bara folk med rejäl inkomst och rejäl tur (att få tag i en sådan bostad) som bor så fint.

Men det är ju kul att fantisera. Och det var väl det de gjorde, de som restaurerade ett hus på Österlen, som man kan läsa om i en artikel i Hus & Hem. De tänkte sig en gammal engelsk dam, en pensionerad bibliotekarie (gamla bibliotekarier är ju så mysiga) som bor i vad som bortsett från det röda teglet är en typiskt svensk bostad (om man nu då förutsätter sådana typiska människor som platsar i ett inredningsreportage).

Kanske en gammal svensk bibliotekarie skulle ha råd. Speciellt om hon har en man/make/partner att dela kostnaderna med. Och om hon har låtit bli att köpa en massa kläder från Gudrun Sjödén. (Då räcker pengarna längre.)

Jag har själv haft en massa konstiga idéer om vad som är typiskt engelskt. För att göra saken svårare hade jag turen att besöka flera fina och otypiska hem på mina första Englandsresor.

Först var jag hos en gammal tant (se där!) som Häxmamman hade bott hos som ung. Ett fint gammalt hus med mörka träpaneler och blyinfattade fönster, en matsal möblerad med tunga ekmöbler, och ett sittrum med typiskt engelska fåtöljer och blommig heltäckningsmatta. Tanten var så där väldigt engelsk i sitt sätt, och serverade te som man gör. Och konverserade. Som man gör.

Andra resan hamnade jag hos hennes fd grannar i deras ännu större bostad dit de flyttat. Mycket fint. Stort, med flera sittrum, och enormt kök där mamman gjorde mammiga saker som att baka kakor att ge barnen att mumsa på när de satt framför teven (mitt på blanka eftermiddagen!) när de var hemma från internatskolan…

Så det arkitektritade huset från 1960-talet som jag fick bo i som studerande i Brighton, var ju först lite av en besvikelse, för det var inte så mysigt. På det där engelska sättet. Men jag lärde mig snabbt tycka om det också, och nu inser jag ju hur fint (och dyrt) det var.

Men så kallat vanligt folk, och dit hör bibliotekarier både före och efter pensioneringen, bor på ett helt annat sätt. Och det vill ni inte höra om. För det är inte charmigt eller mysigt; bara trångbott och fuktigt, med tråkiga möbler (eller kanske från IKEA) och dyrt som sjutton.

2 responses to “Inte kan bibliotekarien bo där

  1. Mitt första besök i ett engelsk hem var verkligen inte speciellt romantiskt eller upplyftande, tvärtom. Jag och min kompis tågluffade och passade på att hälsa på en av hennes brevvänner. Han bodde i en ruffig del av östra London. Så fort vi klev av bussen dök ett gäng killar i yngre tonåren upp och ville ha cigaretter (vi var dock inga rökare). Gatan var en stenöken med med nedgångna hyreshus. Trapphuset där brevvännen bodde var full av krossat glas men när vi ringde på dörren blev vi väl mottagna och bjudna på te och kex. Men lägenheten var en mindre chock. Mörk och sliten, sängar överallt, trasig blommig heltäckningsmatta och i vardagsrummet en nersutten soffa där vi satt och försökte balansera tekopp och fat med kex för naturligtvis fanns det inget soffbord eller någon stans att ställa ner koppen.
    Hem nummer två var annorlunda – ett stort iskallt stenhus utanför Glasgow. Ännu en av min kompis brevvänner, den här en prästdotter med flera syskon. Här fick vi tala med låga röster för att inte störa prästen men huset var stökigt och slitet och flera stora hundar sprang omkring i det stora köket.

  2. Där har jag också varit! Men som tur var inte vid första besöket. Inte en bibliotekarie någonstans, skulle jag säga.
    Sonen hoppas just nu snart flytta ur sin källarlägenhet bestående av fyra rum och kök, med ett totalt antal av två fönster, och en samling möss, samt läckande lägenheter ovanpå. Hyran ligger på nästan 7000kr i månaden.

Kommentera

