Glossigt värre

Så, hur har ni det med era glossiga enheter nuförtiden?

Är det helt glasklart vad jag pratar om? Man inser ju när det är för sent, att svenska språket har ‘movat on’ ganska rejält och att alla skriver/talar svengelska. Utom jag, som svenglar för att det snurrar runt i huvudet.

Jag måste medge att eftersom jag går i allvarliga husköpstankar, så är enheter något jag tittar på rätt mycket. Inte nödvändigtvis glossiga sådana, men jag är öppen för alla slags enheter.

Och jag vill nog helst ha enheter från IKEA. Har varit mycket nöjd med de vi köpte genom Jean i Älmhult för 25 år sedan (fast de var inte det minsta glossiga) och kan fortsätta många år till med något liknande.

Har inte sett en svensk IKEA-katalog på ett tag, så är inte säker på vad detta fenomen heter på originalspråket. (Kanske borde kolla… Aha, det heter precis vad jag hade väntat mig.)

Jo, jag blev så sugen på mer hustidskrifter när det var för mycket månad kvar efter min utomordentliga Hus & Hem tog slut i somras, att jag köpte ett par andra. Jag vet att inget är lika bra som H & H, men en svensk tidning borde i alla fall ha fina bilder att titta på. Hade redan provat ett par engelska tidningar och blivit besviken.

Men de var erbarmligt torftiga och ointressanta. Och man inbillar sig att de som jobbar på en redaktion skulle ha rudimentära kunskaper i skriftspråk.

Så man inbillar sig!

De använder artiklar skrivna av folk i andra länder och översätter (=google translate, antagligen) och ‘bearbetar’ texterna de får. Gissar att den som fick de glossiga enheterna (som i detta fallet verkligen kom från IKEA) inte ens korrekturläste  texten för att se vad det stod. Orden är ju riktiga ord. De bara betyder inte så mycket.

Och ju mer jag tittade, desto mer såg jag av galenskaper överallt. De glossiga enheterna var till slut bland det vettigaste i tidningen.

I originaltexten stod det väl glossy units. Och då är det ju klart som korvspad att de menar köksskåp. Med högglansiga dörrar.

Yes. Definitivt.

Synnerligen oglossiga kökskåp

Ovanstående kök är bland det snyggaste jag sett i husen till salu som funnits på nätet. Inte mycket har förändrats på de senaste 70 åren.

Kommentera

