Svenskarna i Stirling

OK, och en norrman.

Jag är – nästan – på väg till Skottland för en weekend av mord och annat trevligt.

Jo Nesbø ska förstås dit. Ja, förstås och förstås. Vet inte vad en norrman ska göra på en skotsk deckarhelg, men föralldel. Utsåld är han givetvis också. Han är här på hemmaplan dagen före, vilket jag missar eftersom jag sitter på tåget för dagen därpå. Hänger ni med så långt? Och han ska vara på den stora bokhandeln och signera samma dag.

Arne Dahl ska också vara i Stirling, och honom ser jag inte heller, eftersom jag ska gå och lyssna på två ungdomsboksförfattare på samma tid i stället, Linda Strachan och Sophie McKenzie. Barnböckerna kommer före vuxendeckarna, till och med när det är svenskar med. Arne ska även han signera i bokhandeln i Manchester, som jag eventuellt skulle kunna hinna hem till. Fast just nu har vi utbytt mobilnummer för att kanske hitta några minuter i baren under helgen, mellan allt annat vi båda vill hinna med.

Mons Kallentoft, vars böcker jag inte vet något om alls, ska prata på samma gång som Eoin Colfer och Colin Bateman, så därför missar jag honom med. Han är utsåld, så det är ju bra. Det är väl charmen med allt det nordiska mordiska. Har jag tur finns han i baren, han med. Om jag känner igen honom.

Mons ska vad jag vet inte signera något i Manchester. Det ska däremot Lee Child, som är med i Stirling och som är mycket utsåld. Så klart. Så vi kommer allihop att virvla runt mellan Manchester och Stirling under några dagar.

Stuart Neville

Och så undrar jag vad mina irländare och nordborna har att göra med skotska mord. Ovan ser ni Stuart Neville, en trevlig irländare, som också kommer att vara med. Det kanske bara är så att Stirling blir en mötesplats för dem som kommer från höger och från vänster?

(Jag får klara mig utan min fotograf, dessutom. Så bilderna blir väl lite skakiga, så där.)

Kommentera

