Bäckahästen

Tänk, det visste jag faktiskt inte!

Har precis bloggat om en skotsk folksagebok, där författaren Lari Don som tur är förklarar vad en kelpie är. När jag först stötte på en hade jag inte en aning om vad detta djur var.

Jag började fundera lite på detta, och kollade vad en kelpie skulle kunna vara på svenska. Bäckahästen. Hittills har jag bara varit och ätit på Bäckahästen (i restaurangform, vill säga, för jag äter inte häst), och visste inte att den var ett sagodjur också.

Precis som det brukar bli när man väl upptäckt något nytt, stötte jag sedan på kelpies i många olika böcker, men blev inte helt klok på dem, bortsett från att det rörde sig om något hästaktigt.

Theresa Breslin and Kate Leiper, An Illustrated Treasury of Scottish Folk and Fairy Tales

(Denna vackra häst kommer från Theresa Breslins bok An Illustrated Treasury of Scottish Folk and Fairy Tales, med jättefina bilder av Kate Leiper.)

Så tittade jag efter selkies, för att se om jag kunde upptäcka ännu mer, men har inte kommit någon vart. En säl som blir människa på land. Det måste vi väl ha i någon saga, eller?

One response to “Bäckahästen

  1. Och så stötte jag faktiskt på en bäckahäst utmed motorvägen idag. En stor en, precis vid vattnet nära Falkirk. I morse steg den upp ur dimman, och nu i kväll tittade den fram i mörkret.

Kommentera

