Stockport-vinnarna 2013

I år blev jag faktiskt inbjuden till den fina prisceremonin på The Plaza, men när det visade sig att jag inte skulle få fotografera där, kom jag fram till att det inte var någon mening att gå. Jag gjorde vad jag brukar och promenerade till hotellet fem minuter bort där de vinnande författarna bor när de kommer till Stockport.

Det tog mig halva måndagen att luska reda på vem som vunnit. Thomas Taylor vann med sin bilderbok The Pets You Get! i den yngsta åldersgruppen. Nästa kategori är också bilderböcker, och jag har inte riktigt fattat vad det är för skillnad. Vinnarna där var Jeanne Willis och Tony Ross med Hippospotamus, som jag har läst och tyckte om.

Stockport Librarian and Jeanne Willis

Mellangruppens vinnare var Christopher Edge med Twelve Minutes to Midnight, och han var visserligen i stan, men inte med på hotellet, så honom såg jag inte. Nästa åldersgrupp hade röstat på Matt Dickinsons Mortal Chaos, som jag har tittat på varje gång hans böcker anländer, men inte läst. De ser spännande ut, dock.

Thomas Taylor and Matt Dickinson

De äldsta röstade fram Katie Dales Someone Else’s Life, som jag vet att jag började läsa och att den verkade bra. Men jag tror inte att jag kan ha läst färdigt boken, men jag minns faktiskt inte varför. Det förvånar mig inte att den vann.

Jeanne är alltid oerhört glamorös, och det var hon i kväll också. Men hon fick allt konkurrens från Katie Dale, som var klädd i den mest sagolika klänning jag någonsin sett på en litterär sammankomst. ‘Gubbarna’ såg mest vanliga ut…

Katie Dale

Jag hoppas alla hade trevligt på The Plaza, och att massor med barn köade för att få massor av böcker signerade.

Kommentera

