Skrivbord, sekretär, skrivbord, sekretär

På 1970-talet köpte Den Pensionerade Barnbibliotekarien ett IKEA-skrivbord. Jag tyckte det var snyggt, så jag köpte ett likadant. Med tanke på att jag tycks vara på förnamns-basis med alla IKEA-möbler, så skäms jag för att säga att jag inte alls minns vad skrivbordet heter.

Femton år senare avled Den Pensionerade Barnbibliotekariens mamma, och hon stod där med en fin gammal sekretär. Som hon ville använda. Men hennes lägenhet hade inte plats för både och, så hon fick göra sig av med skrivbordet.

Jag tyckte det var förfärligt, för inte kan man skriva lika bra vid en sekretär? Men, hon fick ju göra som hon ville. Skrivbordet hamnade i Häxmammans förråd, och en sommar när vi tog bilen med oss, lastade vi in skrivbordet och forslade det till England och satte det bredvid dess syskon.

Desk

Det blev snyggt med två matchande skrivbord, och vi hade ett fint kontor här i nästan tjugo år tills vi möblerade om lite. Bara ett används nu, och skivan till det andra fick flytta till Edinburgh och bli en specialsågad arbetsyta till Sonens nya kryp-in.

The offcut, upside down desk

Och snart kommer vi inte att ha kvar det första heller. För jag har en sekretär jag också. Den har stått som finmöbel ett tag, men jag inser att när vi flyttar kommer vi inte att ha plats för allt. Och en snygg sekretär trumfar ett IKEA-skrivbord any day.

Faktiskt. Och man kan nog anpassa sig till att arbeta på en finmöbel också. Speciellt nu när man inte har miljoner bitar papper, utan sitter med sin lilla laptop och ser elegant ut.

Nu begriper jag hur Den Pensionerade Barnbibliotekarien kunde ställa sitt skrivbord i någons förråd. Det kan jag också göra.

Kommentera

