Att läsa bra böcker

Tänk vad bra jag plötsligt mådde, när jag satte mig ner och läste häromdagen. Det var kallt ute, och mörkt, och förvånansvärt mysigt och skönt inne. Jag satt lite längre än jag brukar tillåta mig, och insåg att det kändes väldigt bra. (Fast sedan kom Den Bättre Hälften och störde…)

Så jag satte mig ner och läste lite mer, och lite mer igen. Och egentligen är det ju idiotiskt att en Bokhäxa inte låter sig sitta länge med det som är det viktigaste. Jag hade tydligen vant mig av med detta. Och med att prata. Dottern var här över weekenden, och jag använde tiden till att prata och att inte blogga eller göra annat jobbaktigt.

Sedan har jag också kommit på att jag faktiskt får läsa de bästa böckerna först. Ibland kör jag med grönsakstekniken när jag väljer bok. Ät grönsakerna först, så blir det efterrätt sedan. Men nu har jag tårta och paj och allt möjligt i bokväg som ska få komma före ärterna och broccolin. (Det var en riktig efterrättsbok jag fastnade med, där i mörkret och den sköna värmen.)

2 responses to “Att läsa bra böcker

  1. En bra bok (numera tillåter jag mig låta bli att läsa ut dåliga), en kanna te, en eller två katter sovandes bredvid och ingen som stör. Jag har just haft en sån em.

Kommentera

