Tråkiga nyheter

Jag vaknade till en väldigt tråkig nyhet igår morse.

En av de författare jag känner ganska bra, och som därmed lite bättre kan avgöra vad jag är intresserad av att höra, talade om att en av hennes favoriter inom barnboksvärlden ligger för döden. Och det gjorde oss båda väldigt ledsna.

Skillnaden för henne är att hon är god vän med denna person, medan jag enbart är en bekant i periferin. Hon hade fått sin väns uppdrag att meddela alla som kunde tänkas vilja veta. Och det var ju skönt att höra, i alla fall. Vill helst inte få ta del av vad folk vill hålla privat.

Och jag vet, ni kanske undrar varför jag sitter här och är mysterisk, när jag lika gärna kunde hålla käft. Man känner trots allt ett behov av att säga eller göra något. Helst skulle jag vilja säga alla de fina saker man kan och bör säga om den här författaren, och jag hör till dem som alltid tycker det är synd när tidningarna skriver massor med vackra saker efter någon har dött, och därmed inte kan se vad folk tyckte om dem.

Jag vet inte om det handlar om dagar, eller veckor. Men när jag kan säga mer, så återkommer jag. Som min informant så poetiskt sa, det finns en hel del andra författare som hon inte skulle ha så mycket emot om de tog ner skylten.

Kommentera

