Hej då, Mal Peet

Det blev sju dagar. Mal Peet dog i måndags, och jag hoppas att han och familjen fick en värdefull vecka hemma tillsammans.

Tror inte att jag sett Facebook så full med personliga kommentarer när en författare gått bort som igår, när nyheten spreds. Precis som kommentarerna i höstas när Mals senaste bok, vuxenromanen The Murdstone Trilogy, kom ut. Mal var verkligen författarnas författare.

Det tog mig ett tag att komma igång med hans böcker. Fotbollsromaner för tonåringar är inte det mest lockande i världen, när man inte är sportintresserad eller vet särskilt mycket om fotboll. Men Mals tre, separata, fotbollsromaner är fantastiska, och både kan och bör läsas av alla.

Och hans andra roman, som utspelar sig i andra världskrigets Holland är utmärkt, liksom den nyare boken om engelska tonåringar på landsbygden, under Kubakrisen.

Mal var en av det författare jag inte hade personlig kontakt med. Därför var det speciellt hedrande att höra att han visste vem jag var då vi träffades första gången, när han vann Guardianpriset 2009. Och sedan stötte vi ihop i Edinburgh vid ett par tillfällen, och sista gången lät han sig ledas ut av mig och Dottern för att bli plåtad vid ‘vårt’ träd. Det träd vi hittade nära barnbokhandeln, och som vi använde till de författare som inte ansågs vara viktiga (!!!) nog för att få en officiell fotostund med de ‘riktiga’ pressfotograferna.

Mal Peet

Nu blir det inte fler böcker. Och inte fler stunder vid fototrädet.

Kommentera

