P-hyllan

Jag hoppas verkligen att den här förfärliga trenden med att författare vars namn börjar med bokstaven P ska dö kommer att avta. OK, jag vet att vi alla ska dö, men just nu har två trevliga män, vars böcker råkar sitta på samma hylla hos mig, checkat ut för evigt.

Det är skillnad på Terry Pratchett och Mal Peet. De flesta har hört talas om Terry, medan Mal var relativt okänd hos ‘mannen på gatan.’ Men båda var förtjusande personer som skrev böcker av bästa sort. Och från mitt håll sett, här uppe i Skottland, så bodde de praktiskt taget grannar, där nere i sydväst. Plus att de då bor på samma hylla i rummet bredvid.

Och båda var alldeles för unga; 67 respektive 66 år. Cancer och Alzheimers. Båda sjukdomar som gemene man fruktar mer än många andra.

Jag sa att Facebook var fullt av notiser om Mal i förra veckan. Men det var givetvis ingenting mot vad vi sett de senaste 24 timmarna för Terry. Själv kände jag egentligen inte Mal. Vi hade bara träffats lite ytligt några gånger. Hade jag tänkt till, så hade jag nog bestämt att det kunde vara bra att intervjua honom någon gång. ‘Men det hinner man ju med.’

Däremot hann jag träffa Terry mer gånger, och två av dem var för intervjuer, vilket ju innebär att man sitter och pratar och det blir mer att man ‘känner varann lite grann.’ Men bara lite, förstås.

Skillnaden mellan Mals bortgång och Terrys var att Mals sjukdom var snabb och de flesta fick ingen förvarning alls. Medan alla vet att Terry fick sin diagnos för sju år sedan och därmed går det inte att bortse från att man ‘väntar’ på det värsta, lite grann. För min del var de här bonusår, och alla böckerna Terry hann skriva under tiden var oväntade bonus de med. T o m när han inte kunde skriva, så författade han stadigt. Det ska komma en sista (?) bok senare i år.

Men som sagt, nu tycker jag det kan vara nog med döda författare på ett tag.

Terry Pratchett and Death by Chris Riddell

Kommentera

