Rhône rån

Det var allt lite som Varberg. Fast större. Och franskare.

Dottern och jag tog en 36-timmars tur till Geneve i veckan. Och det kändes som om jag varit där förut, lite grann. Så det var nog Varberg, eller Göteborg, med lite Llandudno och t o m London, plus en aning Medelhav. Inte för att jag varit vid Medelhavet, men…

Medan Dottern gjorde vad hon kom för, dvs prata med sina nya, framtida kolleger på stadens observatorie, spatserade jag runt i stan lite. Linkade, alltså. Det var varmt och lite jobbigt, men rätt fint.

Första kvällen spanade vi in deras red light district, lite av misstag med avsikt. Dvs, vi skulle dit, men visste inte att det var vad det var. Och vi såg Matterhorn. Tydligen.

Det var trevligare och finare vid sjön i solskenet. Jag köpte en glass, och lyckades utan franskkunskaper få min Rhône-glass i ett rån, och inte i bägare. Sedan köpte jag mig en lunchsmörgås, men upptäckte inte förrän jag skulle äta den att det var glutamat i den, så därav blev inget. God hållbarhet hade den dock. Bäst före 1 juli. Vet inte om jag tycker mackor ska hålla i tolv dagar.

Och vad har detta med böcker att göra? Inget alls. Läste inte ett ord (bortsett från glutamat, då), och såg inte ens en bokhandel att kila in i.

Lake Geneva

Kommentera

