Bloggdrottningen

Den var riktigt rolig, och trevlig, boken Bloggdrottningen, av Therese Loreskär. Jag läser ytterst sällan svenska böcker, och oftast inte vuxenböcker. Framförallt läser jag inte böcker som påstår att vi bloggare ljuger oss till vår framgång. 😉

Man kan väl skarva en liten gnutta kanske. Glömma bort att nämna någon tråkig detalj från vardagslivet, men en bluff är jag verkligen inte. Det är däremot Bloggdrottningen, som bloggar om ett hälsosamt liv med vettig mat och mycket motion. Hon äter kakor och slutar jogga efter två minuter för det är så jobbigt, och det kan jag identifiera mig med. Men det är lättare att blogga om det, tycker jag.

Therese Loreskär, Bloggdrottningen

Efter att ha sprungit på Thereses bok för ett par år sedan och läst om henne i vår gemensamma svenska lokaltidning Hallandsposten, ‘glömde’ jag bort henne tills en dag i förra veckan. Vi semestrar båda på bästkusten just nu och hamnade på samma bokdag på den näraliggande campingplatsen; Therese som författare, och jag som, ja, som en bloggdrottning fast i häxform.

Vi pratade lite så där som man gör, speciellt eftersom Therese numera bor i Cambridge. Och innan jag gick stack hon ett ex av Bloggdrottningen i mina händer.

Och, ja. Jag kan ju inte säga att jag tycker bloggdrottningens uppförande är OK. Det är det inte. Men det är rätt roligt. Hon småljuger sig igenom sina dagar, äter gott och rör inte direkt på sig. Hon smyger in på olika ställen och fotograferar mer lögner, som hon sprider ut över dagarna på sin blogg. Hon Photoshoppar sina bilder. Hennes man verkar vara en bra pappa till deras barn, och han ställer verkligen upp för henne. Men är deras äktenskap så bra då?

Sedan fantiserar hon både ihop en vänskap med en atletisk, amerikansk superkändis, samt småflirtar på nätet med en av sina regelbundna läsare. Inte undra på att en journalist är säker på att Bloggdrottningen är en stor bluff, som måste avslöjas.

Det är inte helt säkert att läsaren kan gissa hur det ska gå.

(Och jag måste påpeka att de flesta av oss tjänar inga pengar alls på att blogga, vare sig det är ljug eller inte. Men givetvis kan jag stå upp och ner så där som hon gör på bokomslaget…)

Kommentera

