Nämen hejsan!

Är författare också människor?

Det är roligt att komma ut och träffa författare; både nya och ‘gamla.’ De ‘gamla’ var ju nya en gång, och det faktum att jag nu liksom känner dem är väl ett tecken på att man kan lära känna de nya nya också.

Fast det var inte det jag ville säga här.

När man träffar dem, är de oftast ute och reser. Ja, inte att de är speciellt förvillade eller så. Mer att de inte är hemma, utan är omgivna av mer eller mindre främmande människor under några dagar eller en vecka. Och precis som jag tycker det är kul att stöta på folk jag känner i en ny miljö, så kan det ju vara så att författarna också tycker det.

Men det verkar som om – en del – organisatörer och PR-människor inte vill att de ska ha ett förflutet. Jag är ofta medveten om att när en författare stannar till och hälsar på mig, just som de är på väg till eller från ett framträdande, en boksignering eller en foto-session, så blir folk sura.

På mig. Och det enda jag gjorde var att ‘råka’ stå där, vilket jag ju gjorde för att det är vad jag gör.

Och jag gissar att författaren bara blev glad att se ett bekant ansikte, även om ansiktet var mitt. (Det finns ju finare ansikten att se.)

OK, Hilary McKay verkade glömma att hon hade en kö med fans som ville ha sina böcker påskrivna. Och Cathy Cassidy stannade verkligen bara till för ett par minuter medan kön organiserades och kaffe, eller vad det nu var, skaffades fram. Och om Eoin Colfer som är känd över hela världen, och som är Irlands children’s laureate, vill vinka åt mig, så får han väl det? Man kan se att yrkesfotograferna ser förbluffade ut, men det var personen som ledde Eoin dit som blev mest irriterad. Det blir hon ofta.

Eoin Colfer

Jag tycker bara att jag inte kan stå där och se sur och ovälkomnande ut, eller vända ryggen till, för att visa att jag minsann inte uppmuntrar detta lösa hejande hit och dit.

Kommentera

