Till vederbörande

Det finns så många fällor man kan råka falla i. Strax före jul blev jag rätt ledsen efter en diskussion om julkort på sociala medier. Det började med e-kort, som personen i fråga hatar. Jag trodde i min enfald att om jag berättade lite om mina anledningar till att skicka sådana, att han/hon skulle kunna se min sida på saken. Tycka att ‘ja men då förstår jag och accepterar att det kan vara bra, också.’

Men nej, det är papperskort som gäller. Och de ska vara riktigt addresserade (återkommer till vad detta innebär), samt gärna ha några rader med en handskriven, personlig hälsning också. Alltså, återigen skriva vad man redan har betalt för genom att köpa ett kort med tryckt julhälsning på.

Själv är jag så praktiskt lagd att jag i kortskrivande stund i december gärna har så få bokstäver som möjligt att skriva för hand. Så står det God Jul, tycker jag inte det behöver upprepas. Men OK, det kan ju folk göra om de vill. Jag ser dock helst att de inte sitter och svär över mitt kort som saknar detta. För jag menade ju väl. Jag ville ju bara skicka en julhälsning. Från mig. Till dig.

Och där ligger det riktigt stora och oväntade diket man kan halka ner i. Speciellt om man är svensk och man skriver till en britt. För de sätter nämligen – gärna, men inte alltid** – mottagarens namn ovanför God Jul-andet, innan de skriver sitt och alla medföljande familjemedlemmars namn under.

Dvs ‘Till Oskar och Julia, och Putte, Dutte och Fnutte’ GOD JUL, etc ‘från Vilhelm och Albertina och barnen.’

Jag anser att mottagarna vet vad de heter. De vet också att jag vet det, för jag skrev namnen/namnet på kuvertet.

Det är ju OK att göra, om man vill. Men jag ser återigen helst att folk inte hatar mig pga min bristande namnlista där upptill.

Bortsett från att jag får skrivkramp och lider av tidsbrist, så vet jag ju inte alltid att Oskar är gift med en Julia. Kanske heter han förresten Oscar?* Och ungarna, vad var det nu de heter?

Så man kan (undvika att) stava fel. Man kan glömma någon. Man kan fortsätta att skriva till Julia, när hon faktiskt blev utbytt under året och Oskar nu bor med någon annan. När slutar man ha barnen med?

Och, det extra hemska, när någon har dött och man inte vet. Eller för den delen, när man vet, men skriver julkort med autopiloten påkopplad, och glömmer att Julia fick cancer och man var på hennes begravning, men man i alla fall önskar henne en god jul, och att 2017 blir ett riktigt bra år för henne. Och familjen.

Ja. Jo. Sådana hälsningar förekommer. Läste om en i tidningen bara häromdagen.

Och jag har gjort det själv. Gjort mig till och nämnt en make (som jag inte kände) i en julhälsning för att visa hur artig jag kunde vara och att jag mindes hans namn. Tyvärr var det det året han dog strax före jul.

Men som sagt, var och en gör som de vill. Men bli inte sur på mitt e-kort, eller det faktum att jag skickar kortet bara till dig, utan namn, och utan att rabbla hela familjens namn. Om jag inte tycker om dig, så skickar jag inget alls.

* Vi hade grannar förut, med en son som hette Alistair. Eller möjligen Alisdair. Om det nu inte var Alastair. Alasdair? Alla stavningarna är korrekta och ingen särskilt mera vanlig än den andra. Varje år tog jag fram förra årets sparade kort från dem, för att kolla hur han stavade sitt namn. Och sista året vi bodde där råkade jag dröja med postandet av kortet i deras brevlåda. Som tur var. För då hade hans pappa dött i november.

**Kollade lite statistik nu när jag plockade undan årets kort. Ca 50% hade namn upptill, och lika många saknade namn. Inga svenskar hade namn däruppe, men inte alla britter hade namn där heller.

2 responses to “Till vederbörande

  1. Det var väldigt vad man kan krångla till det. Jag är lika glad för alla julkort jag får, spelar ingen roll om det är e-kort eller papper. Vad jag heter vet jag, men vem jag får kortet från måste ju stå skrivet.

  2. Ja, fast man kan ju se på adressbiten vems handstil det är… Dottern kunde aldrig begripa hur jag kunde kasta en blick på ett kuvert och säga att det var ett födelsedagskort från Farmor, t ex.

Kommentera

