Efter vi sågs

Det finns många bra saker med att träffa författare. Men det finns också en eller två nackdelar. Man kan bli desillusionerad, om det visar sig att någon inte bara är normaltråkig, men kanske t o m ganska otrevlig som person.

Detta händer inte ofta, men det kan göra att man får tänka om. I de flesta fall är det en träff som jag inte ordnat själv, utan där någon annan föreslår ett möte. Så oftast gäller det en person jag inte har investerat hela min själ i.

Men så kan man få intryck av författare man aldrig träffat, genom vad man hör andra berätta. Det finns en mycket känd, lite äldre, manlig amerikansk författare, som man ofta läser om i pressen. Jag hade aldrig bildat mig någon direkt uppfattning om honom, men var medveten om att han är rätt stilig.

Tydligen tycker han det själv, också. Fast det är ju OK, i och för sig.

Träffade en Facebook-vän en gång. Ja, träffar dem gör jag ju oftare, men detta var en mycket god vän till någon jag kände lite grann, och så ville det sig att vi möttes i London en dag. Hon bor i New York, och visade sig vara ännu trevligare än väntat.

Egentligen vet jag inte vad det är hon jobbar/har jobbat med, men det går ut på att träffa mycket kändisar. Så hon hade en hel del skvaller att underhålla med över middagen. Och hon kände författaren, lite grann. Och det var mer än tillräckligt. Han hade/har tydligen svårt att hålla sina händer, och vissa andra kroppsedelar, från kvinnor han möter.

Facebook-vännen är också snygg, så han trodde förmodligen att hans beteende var helt OK. Kanske t o m väntat.

Och nu är detta det enda jag tänker på när hans namn dyker upp i litterära sammanhang. Han skriver säkert lika bra ändå, och hon blev antagligen inte traumatiserad för livet, precis, men som en liten detalj tycker jag det är intressant.

Kommentera

