Kan man sluta när som helst?

Jag fick ett mejl från en läsare som undrade om jag visste när de två sista delarna av Michael Grants serie Gone kommer på svenska. Det gjorde jag inte, men man kan ju ta reda på saker.

Visste faktiskt inte ens att de fyra första delarna hunnit bli översatta, så det är relativt snabbt marscherat, får man säga. Men, svaret från förlaget var att de antagligen inte kommer att ge ut de två sista böckerna. Kanske senare, som eböcker.

Anledningen är väl att böckerna inte sålt fullt så bra som man hoppats på. Och det är synd, och jag är allt lite förvånad (fast folk har nog varit så otåliga att de har läst på engelska i stället) eftersom det är så väldigt spännande läsning.

Michael Grant, Fear

Och det i sin tur får mig att undra: hur kan man sluta mitt i? Det är inte direkt böcker som man tar en och en. Man läser som en galning och undrar hur det ska gå sedan.

Utan de två sista delarna kommer det att finnas läsare som får fortsätta att undra hur det blev. I och för sig kommer säkert de flesta i den situationen att göra en Harry Potter och läsa på engelska. Det går ju. Språket är inte så hemskt avancerat, och när man hela tiden vill veta hur det går på nästa sida, så brukar det inte vara ett problem att fortsätta. Man behöver inte begripa varje ord.

Men man kan fundera i alla fall. Ska man inte kunna vänta sig att en serie ska avslutas? Om första boken inte går bra, så kan man eventuellt låta bli att fortsätta. Men fyra av sex, och sedan inte mer?

Ett svar till “Kan man sluta när som helst?

  1. Hmm nja, jag kan väl se anledningen till att man inte väljer att fortsätta att översätta en serie. Det är ju trots allt ett företag med vinstsyfte och inte något som sysslar med välgörenhet.. Men jag hade också blivit irriterad om man verkligen ville fortsätta, ännu värre hade väl varit om inte engelska hade varit originalspråk eller om den inte blev översatt till det (:

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.